Uudet Ford Transit ja Tourneo Custom ladattavat hybridit mahdollistavat päästöttömän ajamisen ilman huolta ajomatkan keskeytymisestä

18.11.2019


  • Segmenttinsä ensimmäisellä ladattavalla hybridillä (PHEV) Transit Custom -pakettiautolla on mahdollista ajaa päästöttömästi sähköllä jopa 56 kilometriä (NEDC) ja yli 500 ajokilometriä käyttäen akkua lataavaa 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottoria (NEDC).
  • Kehittyneessä ladattavassa hydridijärjestelmässä on 13,6 kWh:n akku, joka voidaan ladata sähköverkosta päästötöntä ajamista varten, mikä vähentää paikallisia päästöjä.
  • Transit Custom ladattavassa hybridissä on 1 130 kg:n nettokantavuus ja muuttumaton 6,0 m3:n tavaratila lattian alapuolelle asetetun kompaktin akkupaketin ansiosta.
  • Auton ominaisuuksiin kuuluu Geofencing-moduuli, joka siirtää auton automaattisesti sähköllä ajon tilaan siirryttäessä vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille alueille; Epower-paketti mahdollistaa tehokkaiden sähkölaitteistojen käytön akun voimalla.
  • Uusi 8-paikkainen tila-auto Tourneo Custom ladattava hybridi tarjoaa mahdollisuuden sähköllä ajamiseen sekä rentouttavat, hiljaiset ja tilavat matkustamotilat.
  • Transit Custom ladattava hybridi ja Tourneo Custom ladattava hybridi ovat nyt tilattavissa. Akuston vakiotakuu on 8 vuotta / 160 000 kilometriä*.


Ford tuo uudella Transit Custom ladattavalla hybridillä (PHEV) ensimmäisenä autonvalmistajana markkinoille ladattavan hybriditeknologian ja päästöttömän ajamisen tonniluokan pakettiautosegmenttiin.

Päästöttömän ajon ja akun kestosta riippumattoman toimintasäteen yhdistävä luokkansa ensimmäinen Transit Custom ladattava hybridi voidaan ladata sähköverkosta jopa 56 kilometrin täysin sähköiseen ajoon NEDC-mittaustavalla, mikä vähentää paikallisia päästöjä. Tämän ansiosta Transit Custom ladattavalla hybridillä on mahdollista päästä eri puolille Eurooppaa perustettaville vain hyvin vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille vyöhykkeille.

Transit Custom ladattavassa hybridissä on teknologisesti edistyksellinen hybridijärjestelmä. Auton eturenkaiden pyörittämiseen käytetään ainoastaan 92,9 kW:n sähkömoottoria, joka saa virtansa 13,6 kWh:n litiumioniakustosta. Fordin moninkertaisesti palkittu 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottori pidentää kokonaisajomatkan 500 kilometriin polttoaineen kulutuksen ollessa 3,08 l/100 km ja CO2-päästöjen 60 g/km (NEDC).*

Suuri 1 130 kg:n nettokantavuus ja polttomoottorimalleista tuttu 6,0 m3:n tavaratila on saavutettu sijoittamalla pienikokoinen akusto lattian alle. Akuston 8 vuoden / 160 000 kilometrin vakiotakuu lisää luotettavuutta kaupallisessa käytössä.**

”Asiakkaamme haluavat sähköistettyjä autoja, mutta ymmärrämme heidän huolensa infrastruktuurista ja auton toimintasäteestä. Transit Custom ladattava hybridimme tarjoaa tuottavuutta ilman kompromisseja, ja sillä voi ajaa sekä päästöttömästi sähköllä että pidempiäkin matkoja”, kertoo Ian Porter, Chief Programme Engineer, Transit Custom, Ford of Europe.

Nyt tilattavissa oleva uusi Transit Custom ladattava hybridi on käytännöllinen ja kustannustehokas ratkaisu yrityksille, joiden on tuettava ilmanpuhtaustavoitteita kaupunkiympäristössä. Samalla kuitenkin perinteinen polttomoottori takaa autolle pitkän ajomatkan.

Autossa vakiovarusteena olevan FordPass Connect –modeemiteknologian avulla auton käyttäjät voivat maksimoida tehokkuuden ja hyötykäytön. Keväällä 2020 markkinoille tuleva uusi Geofencing-moduuli vaihtaa auton voimanlähteen automaattisesti EV Now ‑sähköajotilaan siirryttäessä vain hyvin vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille vyöhykkeille. Teknologia auttaa yrityksiä varmistamaan määräysten noudattamisen ja välttämään maksuja ja sakkoja. Geofencing-moduuli on asennettavissa autoihin myös jälkikäteen.

Ford tuo markkinoille myös 8-paikkaisen tila-auton Tourneo Custom ladattavan hybridin, joka käyttää samaa kehittynyttä voimansiirtoteknologiaa. Monipuolisesti muunneltavassa matkustamossa on segmentissään ainutlaatuinen mahdollisuus järjestää istuimet vastakkain kokousmuotoon, mikä tekee Tourneo Custom ladattavasta hybridistä ihanteellisen tila-auton yrityksille, jotka haluavat täyttää ilmanpuhtaustavoitteet esimerkiksi kaupunkien keskustoissa ja lentokenttäalueilla.

Ei päästöjä. Ei huolta toimintasäteestä

Uusi Transit Custom ladattava hybridi voidaan ladata etupuskurissa sijaitsevasta latausluukusta 4,3 tunnissa kotitalouksien 240 voltin 10 ampeerisesta virtalähteestä tai 2,7 tunnissa käyttämällä tehokkaampia 2 AC -latauslaitteita. Sähköenergiaa kerätään lisäksi lataamalla akkua jarruenergian talteenotolla auton jarruttaessa tai hidastaessa.

Neljän valittavissa olevan EV-ajotilan avulla kuljettajat voivat valita, miten ja milloin he haluavat käyttää akun varausta:


  • EV Auto tarjoaa optimaalisen yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta. Auton toimintoja ohjaavat algoritmit valvovat akuston energiatasoa ja nykyistä ajotilannetta – esimerkiksi onko kyseessä moottoritie vai pysähtelevä ruuhkaliikenne – ja määrittävät sen perusteella, onko bensiinimoottori syytä ottaa käyttöön.
  • EV Now käyttää pääasiassa akkuenergiaa päästöttömään ajoon ja ottaa akustoa lataavan polttomoottorin käyttöön vasta, kun akkujen varaustaso saavuttaa vähimmäisrajan.
  • EV Later ylläpitää akun kulloistakin varaustilaa myöhempää käyttöä varten käyttämällä pääasiassa akustoa lataavaa polttomoottoria ja jarruenergian talteenottoa.
  • EV Charge hyödyntää polttomoottoria akun lataamiseen ja lataa akun täyteen seuraavaa tarvittavaa EV Now ‑ajoa varten.


Vaihteenvalitsimen Drive- ja Low-asetuksilla kuljettaja voi valita jarruenergian talteenotossa käytettävän jarrutustehon ja talteen otettavan energian määrän. Jos asetukseksi valitaan Low, kaasupolkimen vapauttaminen hidastaa vauhtia tehokkaammin ja jarruvalot syttyvät automaattisesti takana tulevien varoittamiseksi. Vauhdin voimakkaampi hidastuminen tukee yhtä poljinta käyttävää ajotapaa erityisesti pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä lisäten talteen otettavan ja akkuun varastoitavan kineettisen energian määrää sähköllä ajettavan matkan pidentämiseksi.

Ohjaamossa teho-/latausmittari korvaa perinteisen kierroslukumittarin. Mittaristoa on optimoitu Fordin Lontoossa toteuttaman Transit Custom ladattavan hybridin vuoden pituisen, todellisessa käytössä suoritetun testijakson palautteiden perusteella. Mittaristo näyttää reaaliajassa selkeästi talteen otetun energian määrän ja auttaa kuljettajaa maksimoimaan sähköisen toimintasäteen.

Pienempi akun virtatilan mittari korvaa moottorin lämpötilan mittarin ja osamatkamittarin toiminnot on konfiguroitu hybridivoimansiirtoa ajatellen. EV-tilan ilmaisimet, huoltoilmoitukset ja ajoneuvon kytkemistä latauspisteeseen koskevat varoitukset tulevat näkyviin mittaristoon. Kaikissa näytöissä on myös grafiikka, joka näyttää jäljellä olevan ajomatkan sekä pelkällä akkuenergialla ajaen että polttomoottoria käyttäen.

Vakiovarusteena olevan FordPass Connect ‑modeemin ja FordPass-mobiilisovelluksen avulla kuljettaja voi seurata etänä auton lataustilaa. Keväästä 2020 lähtien erityisesti pienille yrityksille ja yksityisyrittäjille tuottavuuden maksimointiin suunnitellun Fordin uuden FordPass Pro ‑sovelluksen avulla asiakkaat voivat tarkistaa jopa viiden auton akun lataustilan.

Ford tuo markkinoille myös uuden älypuhelin- ja tablettisovelluksen, jonka avulla ladattavan hybridiauton omistajat ja käyttäjät voivat helposti hakea latausasemia, saada niihin reittiohjeet ja maksaa latauksen. Yhteistyössä NewMotionin kanssa Ford tarjoaa laajimman kattavasti koko Euroopassa toimivan julkisen latausverkon. Uudella sovelluksella Ford-asiakkaat voivat käyttää yli 118 000 latausasemaa 30 maassa ja maksaa latauksensa.

Ford ilmoitti aiemmin solmineensa yhteistyösopimuksen kuuden johtavan energiatoimittajan kanssa Euroopassa voidakseen tarjota seinälatauslaitteiden asennuspalveluita kotitalouksille ja vihreän energian hinnat ladattavien hybridien käyttäjille. Fordin seinälatauslaite on jopa 50 prosenttia tehokkaampi tavanomaiseen kotitalouspistorasiaan verrattuna ja lyhentää Fordin ladattavien hybridimallien käyttäjien kotilatausaikaa jopa kolmanneksella.

Varusteltu yritysten tarpeisiin

Transit Custom ladattava hybridi on saatavana yhtenä L1H1 ‑mallina pakettiauto- tai Kombi-korimallilla. Varustevaihtoehdot ovat Trend ja huippuvarusteltu Limited. Ohjaamon ilmastointi ja lämmitetty tuulilasi kuuluvat kaikkien autojen vakiovarusteluun, ja valinnaisvarusteena saatavilla on Fordin ääniohjattu SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jonka 8 tuuman kosketusvärinäyttöä voi käyttää pyyhkäisy- ja nipistyseleillä.

Vakiovarusteena autoihin sisältyvän FordPass Connect –modeemiteknologian ja myöhemmin kuluvan vuoden aikana lanseerattavien Ford Telematics ja Ford Data Services –palveluiden sekä FordPass Pro –sovelluksen avulla yritykset voivat optimoida auton tuottavuuden ja käyttöajan.

Saatavilla olevia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja teknologioita ovat muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin ja kaistanpitoavustin, joita tukee vakiovarusteena oleva kaupunkiajoon ja helppoon käsittelyyn vilkkaissa ahtaissa paikoissa optimoitu sähköinen ohjaustehostin.

Keväällä 2020 Transit Custom ladattavaan hybridiin esitellään kaksi uutta tärkeätä lisäasiakashyötyjä tarjoavaa ominaisuutta.

Jotta voidaan varmistaa, että Transit Custom ladattava hybridi käyttää vain sähköenergiaa matalapäästöisillä alueilla, vakiovarusteena autoissa oleva Geofencing-moduuli vaihtaa auton automaattisesti EV Now ‑tilaan siirryttäessä kyseiselle alueelle tai käyttäjän määrittämälle maantieteellisesti rajatulle alueelle.

Moduulia voi ohjata sovelluksella, ja se kerää vähäpäästöisiksi määritellyillä alueilla tapahtuvasta sähkökäytöstä salattua tietoa, jonka voi jakaa turvallisesti paikallisille viranomaisille todisteeksi vähäpäästöisten alueiden määräysten noudattamisesta. Sijainninpaikannusmoduuli voi vähentää käyttäjän huolta ja säästää yrityksen maksuja ja sakkoja poistamalla riskin siirtyä vahingossa rajoitetulle alueelle polttomoottoria käytettäessä.

Valinnaisen 12 voltin Epower-paketin avulla käyttäjät voivat käyttää paljon tehoa vaativia sähkölaitteita, kuten sähkötyökaluja ja työvaloja auton tehokkaasta akusta hyödyntämällä helppokäyttöistä jopa 6 kW tehoa tuottavaa liitäntää.

Tourneo Custom ladattava hybridi

Fordin 8-paikkaisessa tila-autossa Tourneo Custom ladattavassa hybridissä on ensimmäisenä luokassaan sama edistyksellinen hybridivoimansiirto kuin Transit Custom ladattavassa hybridissä. Tourneo Custom ladattavan hybridin polttoaineenkulutus on 3,57 l/100 km ja CO2-päästöt 70 g/km (NEDC), ja akustolla on Fordin kahdeksan vuoden / 160 000 kilometrin takuu. Auto tulee tilattavaksi vielä kuluvan vuoden aikana.

Uuden kahdeksanpaikkaisen Tourneo Custom ladattavan hybridin ylellinen Titanium‑malli tarjoaa huippuluokan hienostuneisuutta ja mukavuutta erityisesti ajettaessa sähköllä. Tilavien sisätilojen mitat ovat samat kuin mallin 2,0 litran EcoBlue Diesel ‑versiossa, mikä tekee tila-autosta ihanteellisen vaihtoehdon kaupungissa tehtäville liikematkoille.

Tourneo Custom ladattava hybridi tarjoaa myös luokassaan ainutlaatuisen mahdollisuuden järjestää kaksi takaistuinriviä kokousmuotoon - jolloin matkustajat voivat kätevämmin keskustella keskenään – tai normaaliin tapaan kahdeksi kolmen istuimen riviksi, joissa istutaan kasvot menosuuntaan.

”Ainutlaatuisen innovatiivista ja monikäyttöistä Tourneo Custom ladattavaa hybridiä voi ajaa myös erittäin vähäpäästöisillä vyöhykkeillä, jatkaa Porter. ” Tourneo Custom ladattava hybridi tarjoaa sekä yrityskäyttöön että perheille rentouttavan ja hienostuneen ympäristön matkustajille, minkä lisäksi se auttaa parantamaan ilmanlaatua ruuhkaisissa kaupunkiympäristöissä.”

Asiakkaiden testaama

Ford testasi Transit Custom ladattavaa hybridiä vuoden ajan Lontoossa yritysten todellisessa käytössä. Testin perusteella ladattavat hybridikäyttöiset hyötyajoneuvot voivat olla käytännöllisin vaihtoehto yrityksille, joiden tavoitteena on täyttää kaupunkien ilmanpuhtausvaatimukset.

Testissä oli 20 Transit Custom ladattavaa hybridipakettiauton prototyyppiä, joilla ajettiin yhteensä 240 000 kilometriä. Testijakson aikana selvitettiin, voivatko yritykset käyttää hybridiautoa tavanomaisiin dieselautoilla suoritettaviin päivittäisiin toimenpiteisiin maksimoiden samalla päästöttömän sähköajotilan käytön.

Testin aikana 75 prosenttia autojen käytöstä Lontoon keskikaupungilla ja 49 prosenttia suur-Lontoon alueella toteutettiin vain sähkön voimalla. Tulokset osoittavat, että jopa ilman täydellistä sähköautojen latausverkostoa hybridipakettiautoilla voitiin vähentää merkittävästi pakokaasupäästöjä kaupunkiajossa hyödyntämällä tarvittaessa polttomoottorikäyttöä pidemmillä matkoilla.

Lisätestit Saksan Kölnissä ja Espanjan Valenciassa antavat tietoa erilaisista maista, kaupungeista ja asiakastyypeistä. Niissä käytetään sekä Transit Custom ladattavia hydridejä että Tourneo Custom ladattavia hybridejä.

Aiemmin tänä vuonna Ford ilmoitti, että Transit-mallistoon saadaan uusi täysin sähköinen Ford Transit ‑pakettiauto, jonka odotetaan tulevan markkinoille vuonna 2021. Yhtiö ilmoitti myös, että jokaisesta uudesta Ford matkustaja-automallista tulee saataville sähköistetty vaihtoehto – kevythybridi, täyshybridi, ladattava hybridi tai täyssähköauto – mikä tarkoittaa yhtä kattavimmista sähköautomallistoista Euroopassa.

# # #

*Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure ‑testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. WLTP on uusi ja entistä totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP on alkanut korvata kokonaan New European Drive Cycle ‑syklin (NEDC), joka on edellinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

**Täydelliset tiedot rajoitetusta takuusta ovat saatavilla Ford-jälleenmyyjiltä.


  • Segmenttinsä ensimmäisellä ladattavalla hybridillä (PHEV) Transit Custom -pakettiautolla on mahdollista ajaa päästöttömästi sähköllä jopa 56 kilometriä (NEDC) ja yli 500 ajokilometriä käyttäen akkua lataavaa 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottoria (NEDC).
  • Kehittyneessä ladattavassa hydridijärjestelmässä on 13,6 kWh:n akku, joka voidaan ladata sähköverkosta päästötöntä ajamista varten, mikä vähentää paikallisia päästöjä.
  • Transit Custom ladattavassa hybridissä on 1 130 kg:n nettokantavuus ja muuttumaton 6,0 m3:n tavaratila lattian alapuolelle asetetun kompaktin akkupaketin ansiosta.
  • Auton ominaisuuksiin kuuluu Geofencing-moduuli, joka siirtää auton automaattisesti sähköllä ajon tilaan siirryttäessä vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille alueille; Epower-paketti mahdollistaa tehokkaiden sähkölaitteistojen käytön akun voimalla.
  • Uusi 8-paikkainen tila-auto Tourneo Custom ladattava hybridi tarjoaa mahdollisuuden sähköllä ajamiseen sekä rentouttavat, hiljaiset ja tilavat matkustamotilat.
  • Transit Custom ladattava hybridi ja Tourneo Custom ladattava hybridi ovat nyt tilattavissa. Akuston vakiotakuu on 8 vuotta / 160 000 kilometriä*.


Ford tuo uudella Transit Custom ladattavalla hybridillä (PHEV) ensimmäisenä autonvalmistajana markkinoille ladattavan hybriditeknologian ja päästöttömän ajamisen tonniluokan pakettiautosegmenttiin.

Päästöttömän ajon ja akun kestosta riippumattoman toimintasäteen yhdistävä luokkansa ensimmäinen Transit Custom ladattava hybridi voidaan ladata sähköverkosta jopa 56 kilometrin täysin sähköiseen ajoon NEDC-mittaustavalla, mikä vähentää paikallisia päästöjä. Tämän ansiosta Transit Custom ladattavalla hybridillä on mahdollista päästä eri puolille Eurooppaa perustettaville vain hyvin vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille vyöhykkeille.

Transit Custom ladattavassa hybridissä on teknologisesti edistyksellinen hybridijärjestelmä. Auton eturenkaiden pyörittämiseen käytetään ainoastaan 92,9 kW:n sähkömoottoria, joka saa virtansa 13,6 kWh:n litiumioniakustosta. Fordin moninkertaisesti palkittu 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottori pidentää kokonaisajomatkan 500 kilometriin polttoaineen kulutuksen ollessa 3,08 l/100 km ja CO2-päästöjen 60 g/km (NEDC).*

Suuri 1 130 kg:n nettokantavuus ja polttomoottorimalleista tuttu 6,0 m3:n tavaratila on saavutettu sijoittamalla pienikokoinen akusto lattian alle. Akuston 8 vuoden / 160 000 kilometrin vakiotakuu lisää luotettavuutta kaupallisessa käytössä.**

”Asiakkaamme haluavat sähköistettyjä autoja, mutta ymmärrämme heidän huolensa infrastruktuurista ja auton toimintasäteestä. Transit Custom ladattava hybridimme tarjoaa tuottavuutta ilman kompromisseja, ja sillä voi ajaa sekä päästöttömästi sähköllä että pidempiäkin matkoja”, kertoo Ian Porter, Chief Programme Engineer, Transit Custom, Ford of Europe.

Nyt tilattavissa oleva uusi Transit Custom ladattava hybridi on käytännöllinen ja kustannustehokas ratkaisu yrityksille, joiden on tuettava ilmanpuhtaustavoitteita kaupunkiympäristössä. Samalla kuitenkin perinteinen polttomoottori takaa autolle pitkän ajomatkan.

Autossa vakiovarusteena olevan FordPass Connect –modeemiteknologian avulla auton käyttäjät voivat maksimoida tehokkuuden ja hyötykäytön. Keväällä 2020 markkinoille tuleva uusi Geofencing-moduuli vaihtaa auton voimanlähteen automaattisesti EV Now ‑sähköajotilaan siirryttäessä vain hyvin vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille vyöhykkeille. Teknologia auttaa yrityksiä varmistamaan määräysten noudattamisen ja välttämään maksuja ja sakkoja. Geofencing-moduuli on asennettavissa autoihin myös jälkikäteen.

Ford tuo markkinoille myös 8-paikkaisen tila-auton Tourneo Custom ladattavan hybridin, joka käyttää samaa kehittynyttä voimansiirtoteknologiaa. Monipuolisesti muunneltavassa matkustamossa on segmentissään ainutlaatuinen mahdollisuus järjestää istuimet vastakkain kokousmuotoon, mikä tekee Tourneo Custom ladattavasta hybridistä ihanteellisen tila-auton yrityksille, jotka haluavat täyttää ilmanpuhtaustavoitteet esimerkiksi kaupunkien keskustoissa ja lentokenttäalueilla.

Ei päästöjä. Ei huolta toimintasäteestä

Uusi Transit Custom ladattava hybridi voidaan ladata etupuskurissa sijaitsevasta latausluukusta 4,3 tunnissa kotitalouksien 240 voltin 10 ampeerisesta virtalähteestä tai 2,7 tunnissa käyttämällä tehokkaampia 2 AC -latauslaitteita. Sähköenergiaa kerätään lisäksi lataamalla akkua jarruenergian talteenotolla auton jarruttaessa tai hidastaessa.

Neljän valittavissa olevan EV-ajotilan avulla kuljettajat voivat valita, miten ja milloin he haluavat käyttää akun varausta:


  • EV Auto tarjoaa optimaalisen yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta. Auton toimintoja ohjaavat algoritmit valvovat akuston energiatasoa ja nykyistä ajotilannetta – esimerkiksi onko kyseessä moottoritie vai pysähtelevä ruuhkaliikenne – ja määrittävät sen perusteella, onko bensiinimoottori syytä ottaa käyttöön.
  • EV Now käyttää pääasiassa akkuenergiaa päästöttömään ajoon ja ottaa akustoa lataavan polttomoottorin käyttöön vasta, kun akkujen varaustaso saavuttaa vähimmäisrajan.
  • EV Later ylläpitää akun kulloistakin varaustilaa myöhempää käyttöä varten käyttämällä pääasiassa akustoa lataavaa polttomoottoria ja jarruenergian talteenottoa.
  • EV Charge hyödyntää polttomoottoria akun lataamiseen ja lataa akun täyteen seuraavaa tarvittavaa EV Now ‑ajoa varten.


Vaihteenvalitsimen Drive- ja Low-asetuksilla kuljettaja voi valita jarruenergian talteenotossa käytettävän jarrutustehon ja talteen otettavan energian määrän. Jos asetukseksi valitaan Low, kaasupolkimen vapauttaminen hidastaa vauhtia tehokkaammin ja jarruvalot syttyvät automaattisesti takana tulevien varoittamiseksi. Vauhdin voimakkaampi hidastuminen tukee yhtä poljinta käyttävää ajotapaa erityisesti pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä lisäten talteen otettavan ja akkuun varastoitavan kineettisen energian määrää sähköllä ajettavan matkan pidentämiseksi.

Ohjaamossa teho-/latausmittari korvaa perinteisen kierroslukumittarin. Mittaristoa on optimoitu Fordin Lontoossa toteuttaman Transit Custom ladattavan hybridin vuoden pituisen, todellisessa käytössä suoritetun testijakson palautteiden perusteella. Mittaristo näyttää reaaliajassa selkeästi talteen otetun energian määrän ja auttaa kuljettajaa maksimoimaan sähköisen toimintasäteen.

Pienempi akun virtatilan mittari korvaa moottorin lämpötilan mittarin ja osamatkamittarin toiminnot on konfiguroitu hybridivoimansiirtoa ajatellen. EV-tilan ilmaisimet, huoltoilmoitukset ja ajoneuvon kytkemistä latauspisteeseen koskevat varoitukset tulevat näkyviin mittaristoon. Kaikissa näytöissä on myös grafiikka, joka näyttää jäljellä olevan ajomatkan sekä pelkällä akkuenergialla ajaen että polttomoottoria käyttäen.

Vakiovarusteena olevan FordPass Connect ‑modeemin ja FordPass-mobiilisovelluksen avulla kuljettaja voi seurata etänä auton lataustilaa. Keväästä 2020 lähtien erityisesti pienille yrityksille ja yksityisyrittäjille tuottavuuden maksimointiin suunnitellun Fordin uuden FordPass Pro ‑sovelluksen avulla asiakkaat voivat tarkistaa jopa viiden auton akun lataustilan.

Ford tuo markkinoille myös uuden älypuhelin- ja tablettisovelluksen, jonka avulla ladattavan hybridiauton omistajat ja käyttäjät voivat helposti hakea latausasemia, saada niihin reittiohjeet ja maksaa latauksen. Yhteistyössä NewMotionin kanssa Ford tarjoaa laajimman kattavasti koko Euroopassa toimivan julkisen latausverkon. Uudella sovelluksella Ford-asiakkaat voivat käyttää yli 118 000 latausasemaa 30 maassa ja maksaa latauksensa.

Ford ilmoitti aiemmin solmineensa yhteistyösopimuksen kuuden johtavan energiatoimittajan kanssa Euroopassa voidakseen tarjota seinälatauslaitteiden asennuspalveluita kotitalouksille ja vihreän energian hinnat ladattavien hybridien käyttäjille. Fordin seinälatauslaite on jopa 50 prosenttia tehokkaampi tavanomaiseen kotitalouspistorasiaan verrattuna ja lyhentää Fordin ladattavien hybridimallien käyttäjien kotilatausaikaa jopa kolmanneksella.

Varusteltu yritysten tarpeisiin

Transit Custom ladattava hybridi on saatavana yhtenä L1H1 ‑mallina pakettiauto- tai Kombi-korimallilla. Varustevaihtoehdot ovat Trend ja huippuvarusteltu Limited. Ohjaamon ilmastointi ja lämmitetty tuulilasi kuuluvat kaikkien autojen vakiovarusteluun, ja valinnaisvarusteena saatavilla on Fordin ääniohjattu SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jonka 8 tuuman kosketusvärinäyttöä voi käyttää pyyhkäisy- ja nipistyseleillä.

Vakiovarusteena autoihin sisältyvän FordPass Connect –modeemiteknologian ja myöhemmin kuluvan vuoden aikana lanseerattavien Ford Telematics ja Ford Data Services –palveluiden sekä FordPass Pro –sovelluksen avulla yritykset voivat optimoida auton tuottavuuden ja käyttöajan.

Saatavilla olevia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja teknologioita ovat muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin ja kaistanpitoavustin, joita tukee vakiovarusteena oleva kaupunkiajoon ja helppoon käsittelyyn vilkkaissa ahtaissa paikoissa optimoitu sähköinen ohjaustehostin.

Keväällä 2020 Transit Custom ladattavaan hybridiin esitellään kaksi uutta tärkeätä lisäasiakashyötyjä tarjoavaa ominaisuutta.

Jotta voidaan varmistaa, että Transit Custom ladattava hybridi käyttää vain sähköenergiaa matalapäästöisillä alueilla, vakiovarusteena autoissa oleva Geofencing-moduuli vaihtaa auton automaattisesti EV Now ‑tilaan siirryttäessä kyseiselle alueelle tai käyttäjän määrittämälle maantieteellisesti rajatulle alueelle.

Moduulia voi ohjata sovelluksella, ja se kerää vähäpäästöisiksi määritellyillä alueilla tapahtuvasta sähkökäytöstä salattua tietoa, jonka voi jakaa turvallisesti paikallisille viranomaisille todisteeksi vähäpäästöisten alueiden määräysten noudattamisesta. Sijainninpaikannusmoduuli voi vähentää käyttäjän huolta ja säästää yrityksen maksuja ja sakkoja poistamalla riskin siirtyä vahingossa rajoitetulle alueelle polttomoottoria käytettäessä.

Valinnaisen 12 voltin Epower-paketin avulla käyttäjät voivat käyttää paljon tehoa vaativia sähkölaitteita, kuten sähkötyökaluja ja työvaloja auton tehokkaasta akusta hyödyntämällä helppokäyttöistä jopa 6 kW tehoa tuottavaa liitäntää.

Tourneo Custom ladattava hybridi

Fordin 8-paikkaisessa tila-autossa Tourneo Custom ladattavassa hybridissä on ensimmäisenä luokassaan sama edistyksellinen hybridivoimansiirto kuin Transit Custom ladattavassa hybridissä. Tourneo Custom ladattavan hybridin polttoaineenkulutus on 3,57 l/100 km ja CO2-päästöt 70 g/km (NEDC), ja akustolla on Fordin kahdeksan vuoden / 160 000 kilometrin takuu. Auto tulee tilattavaksi vielä kuluvan vuoden aikana.

Uuden kahdeksanpaikkaisen Tourneo Custom ladattavan hybridin ylellinen Titanium‑malli tarjoaa huippuluokan hienostuneisuutta ja mukavuutta erityisesti ajettaessa sähköllä. Tilavien sisätilojen mitat ovat samat kuin mallin 2,0 litran EcoBlue Diesel ‑versiossa, mikä tekee tila-autosta ihanteellisen vaihtoehdon kaupungissa tehtäville liikematkoille.

Tourneo Custom ladattava hybridi tarjoaa myös luokassaan ainutlaatuisen mahdollisuuden järjestää kaksi takaistuinriviä kokousmuotoon - jolloin matkustajat voivat kätevämmin keskustella keskenään – tai normaaliin tapaan kahdeksi kolmen istuimen riviksi, joissa istutaan kasvot menosuuntaan.

”Ainutlaatuisen innovatiivista ja monikäyttöistä Tourneo Custom ladattavaa hybridiä voi ajaa myös erittäin vähäpäästöisillä vyöhykkeillä, jatkaa Porter. ” Tourneo Custom ladattava hybridi tarjoaa sekä yrityskäyttöön että perheille rentouttavan ja hienostuneen ympäristön matkustajille, minkä lisäksi se auttaa parantamaan ilmanlaatua ruuhkaisissa kaupunkiympäristöissä.”

Asiakkaiden testaama

Ford testasi Transit Custom ladattavaa hybridiä vuoden ajan Lontoossa yritysten todellisessa käytössä. Testin perusteella ladattavat hybridikäyttöiset hyötyajoneuvot voivat olla käytännöllisin vaihtoehto yrityksille, joiden tavoitteena on täyttää kaupunkien ilmanpuhtausvaatimukset.

Testissä oli 20 Transit Custom ladattavaa hybridipakettiauton prototyyppiä, joilla ajettiin yhteensä 240 000 kilometriä. Testijakson aikana selvitettiin, voivatko yritykset käyttää hybridiautoa tavanomaisiin dieselautoilla suoritettaviin päivittäisiin toimenpiteisiin maksimoiden samalla päästöttömän sähköajotilan käytön.

Testin aikana 75 prosenttia autojen käytöstä Lontoon keskikaupungilla ja 49 prosenttia suur-Lontoon alueella toteutettiin vain sähkön voimalla. Tulokset osoittavat, että jopa ilman täydellistä sähköautojen latausverkostoa hybridipakettiautoilla voitiin vähentää merkittävästi pakokaasupäästöjä kaupunkiajossa hyödyntämällä tarvittaessa polttomoottorikäyttöä pidemmillä matkoilla.

Lisätestit Saksan Kölnissä ja Espanjan Valenciassa antavat tietoa erilaisista maista, kaupungeista ja asiakastyypeistä. Niissä käytetään sekä Transit Custom ladattavia hydridejä että Tourneo Custom ladattavia hybridejä.

Aiemmin tänä vuonna Ford ilmoitti, että Transit-mallistoon saadaan uusi täysin sähköinen Ford Transit ‑pakettiauto, jonka odotetaan tulevan markkinoille vuonna 2021. Yhtiö ilmoitti myös, että jokaisesta uudesta Ford matkustaja-automallista tulee saataville sähköistetty vaihtoehto – kevythybridi, täyshybridi, ladattava hybridi tai täyssähköauto – mikä tarkoittaa yhtä kattavimmista sähköautomallistoista Euroopassa.


*Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure ‑testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. WLTP on uusi ja entistä totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP on alkanut korvata kokonaan New European Drive Cycle ‑syklin (NEDC), joka on edellinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

**Täydelliset tiedot rajoitetusta takuusta ovat saatavilla Ford-jälleenmyyjiltä.


Yhteydenottopyyntö Tilaa uutiskirje


Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset Auto Oy Vesa-Matti

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset Auto Oy Vesa-Matti