Fordin sähköautomallisto kasvaa;

Vantaa 31.5.2022 – Ford julkaisi tänään täysin uuden Ford Ranger Raptorin ensimmäiset hinnat Suomessa. Erittäin paljon jo ennakkoon kiinnostusta herättäneen uuden sukupolven Ford Ranger Raptorin valmistus käynnistyy toukokuun lopussa malliston tehokkaimmalla, 288 hv V6-mallilla Fordin Rayongin tehtaalla Thaimaassa.
Suomessa Ranger Raptor V6-mallin hinnat alkavat 129 165,59 eurosta täydellä autoverolla (Ranger Raptor Double Cab 3.0 V6 EcoBoost 288 hv A10 4x4). Mallissa on erittäin kattava vakiovarustetaso.
Dieselmallien valmistus alkaa vuoden 2023 alkupuolella Silvertonissa Etelä-Afrikassa, ja niiden hinnat julkaistaan myöhemmin tämän vuoden aikana.
Erinomainen suorituskyky uuden Nano-moottorin ja oppivan A10-vaihteiston yhteistyöllä
Ranger Raptorissa oleva 3.0-litrainen 288 hv V6-moottori on kehitetty nimenomaan täysin uuteen Raptor-malliin. Moottori on uusin versio Nano-moottoriperheestä ja siinä on öljyjäähdytetyt männät, muuttuvatilavuuksinen öljypumppu, matalakitkaiset laakerit, teräksinen, taottu kampiakseli, kaksi sähköisesti ohjattua turboa, hiljainen ketjukäyttö nokka-akselille, grafiittivalurainen lohko ja alumiiniset sylinterinkannet. Moottorin 250 barin suorasuihkutus parantaa polttoainetaloutta ja pienentää päästöjä. Maksimivääntö on huimat 491 Nm. Mallin viralliset WLTP-kulutus- ja päästöarvot julkaistaan elokuussa.1
Oppivan A10-automaattivaihteiston laaja välityssuhdealue ja reaaliaikainen vaihteenvaihdon ajoitus varmistaa, että kaikissa ajo-olosuhteissa on käytössä suorituskyvyn, polttoaineenkulutuksen ja ajomukavuuden kannalta optimaalinen vaihde. Vaihteisto on sama, joka on käytössä myös Mustang 5.0 GT -mallissa ja F-150 Raptorissa.
Ranger Raptorissa olevan vaihteiston logiikka on erilainen kuin muissa Ranger-malliston A10-vaiheistoissa, minkä ansiosta myös Ranger Raptorin ajokokemus on täysin erilainen verrattuna dieselmallien A10-vaihteistoon. Vaihteistossa on kolme erilaista tilaa:
Optimaaliset ajo-ominaisuudet kaikissa tilanteissa parannetun iskunvaimennuksen, kehittyneemmän nelivedon ja eri tilanteisiin sopivien ajotilojen ansiosta
Uudistunut Live Valve Fox 2.0 –iskunvaimennus 3.0 V6 -moottorin kanssa tarjoaa huomattavan parannuksen off-road-suorituskykyyn koko nopeusalueella. Position Sensitive Damping –toiminnolla varustetut Fox Racing Shox -iskunvaimentimet vaimentavat äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti, mikä takaa erinomaiset maastoajo-ominaisuudet. Vaimentimet joustavat jopa 30 % enemmän kuin tavallisessa Rangerissa, joten Raptorin suorituskyky on parempi haastavassa maastossa ajettaessa.
Live Valve huomioi autossa kulloinkin käytössä olevan ajotilan ja säätää iskunvaimennuksen ajotilan mukaan, mikä osaltaan parantaa auton ryömintäominaisuuksia ja käsiteltävyyttä sekä on-road- että off-road-ajossa.
Ranger Raptorissa on myös uusia ominaisuuksia, joita kuljettaja ei voi valita:
Uudessa Ranger Raptorissa on kehittyneempi 4X4-järjestelmä, jota käytetään uudella sähköisesti ohjatulla kaksivaihteisella jakovaihteistolla. Vaihteistossa on valittavana toimitilat 2H, 4A, 4H ja 4L. Oletustoimitila on 4A, jolloin neliveto kytketään päälle tarvittaessa. 2H-toimitilassa eturenkaat rullaavat vapaasti, ja auto on takavetoinen. Jos autoon on asetettu toimitila 2H ja vaihdetaan esimerkiksi maasto-ajotilalle, auto kytkee jakovaihteiston automaattisesti nelivedon tilaan.
4H tai 4L nelivedon tilassa jakovaihteisto on kokoajan kytkettynä, ja toimitila on tarkoitettu off-road ajoon tai liukkaille pinnoille kuten syvä lumi, hiekka tai muta. 4L-tilassa jakovaihteiston välityssuhde muuttuu ja tarjoaa renkaille suuremman vääntömomentin. Toimitilaa voi hyödyntää esimerkiksi syvässä hiekassa, jyrkissä nousuissa tai hinatessa raskaita kuormia vaikeissa olosuhteissa.
Haastavissa olosuhteissa ajettavuutta parantaa myös uuden Ranger Raptorin sähköisesti lukittavat tasauspyörästöt, joita voi ohjata Off-road-valikon kautta. Toiminto on uusi ja erittäin hyödyllinen muun muassa tilanteessa, jossa auto jää jumiin esimerkiksi hiekkaan tai lumeen.
Terrain Management System (TMS) mahdollistaa ajamisen erilaisissa maastoajo-olosuhteissa. Kuljettaja voi valita ohjauspyörässä olevan Mode-painikkeen avulla kuudesta eri ajotilasta ajotilanteeseen parhaiten sopivan:
Entistä tyylikkäämpi, kestävämpi ja liitetympi
Uusi Ford Ranger Raptor on ulkoisesti näyttävän ja erottuvan näköinen. Autossa on yksilöllinen korimuotoilu, uudet puskurit, etusäleikkö, lavakaukalo ja LED-ajovalot sekä uudenmalliset pyöränkaaret ja konepelti. Uusi tyyli jatkuu auton sisätiloissa, jossa kojelauta, keskikonsoli, mittaristo, keskikonsolin näyttö ja oviverhoilu on uudistettu. Näyttävyyttä lisäävät myös istuinten Gen II -reunakoristeet.
Ranger Raptor kestää kovankin käytön myös haastavissa olosuhteissa. Mallissa on aktiivinen etusäleikkö, entisestään paranneltu alusta, uudet nelivetovalinnat ja kytkennät sekä parempi aerodynamiikka, johon vaikuttavat muun muassa taka- ja eturenkaiden tuuliohjaimat ja umpinainen rungon rakenne.
Uusi Ranger Raptor on liitetympi kuin koskaan aikaisemmin. Autossa on vakiona uuden sukupolven SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä. SYNC4 -järjestelmän ja autossa vakiona olevan FordPass Connect -modeemin ansiosta auto on koko ajan yhteydessä ympäristöönsä. Autoa on mahdollista hallita FordPass -mobiilisovelluksen kautta.3 Sovellus mahdollistaa myös joidenkin toimintojen etäkäytön.
Täysin uusia ominaisuuksia ennestään kattavan varustuksen lisäksi
Ranger Raptorissa on kattava valikoima uusia ajamista helpottavia ja mukavuutta lisääviä ominaisuuksia.2 Näitä ovat muun muassa:
Uuden Ford Ranger Raptorin myyni on käynnistynyt ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen loppukesällä.
Lisätietoa Ford Ranger Raptorista sekä Suomen uutishuoneessa (www.mynewsdesk.com/fi/oy-ford-ab) ja eurooppalaisessa mediapankissa Next-Gen Ford Ranger - https://ranger.fordpresskits.com.
# # # #
1 Viralliset polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä koskevat lukemat ilmoitetaan lähempänä myyntipäivää. WLTP-päästömittauksessa ilmoitettava polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintamatka määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä.
2 Kuljettajaa avustavat ominaisuudet ovat täydentäviä toimintoja eivätkä ne korvaa kuljettajan huomiota, päätöksentekoa ja tarvetta hallita ajoneuvoa. Ne eivät korvaa turvallista ajotapaa. Käyttöohjekirjassa on lisätietoja ja ‑rajoituksia.
3 Vaatii dataliittymällä ja yhteensopivalla ohjelmistolla varustetun puhelimen. SYNC 4 ei ohjaa käytettäviä kolmannen osapuolen tuotteita. Kolmannet osapuolet ovat itse vastuussa tarjoamistaan toiminnoista.