EVÄSTEIDEN KÄYTTÖ
Evästeiden avulla parannetaan sivuston toimivuutta ja sivuston sisältöä. Evästeiden avulla kerätään tietoa sivuilla vierailuista ja tallennetaan tietoa joka sallii meidän luoda uusia ominaisuuksia kuten vertailutyökalun. Evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja. Löydät lisää tietoa evästeistä Yksityisyydensuoja sivulta.

4.6.2018

Lunta heinäkuussa tai lämpöaalto jouluna? Fordin uusi ”säätehdas” simuloi mitä tahansa säätä, milloin tahansa

  • Huippumodernissa testikeskuksessa pystytään simuloimaan erilaisia ympäristöolosuhteita lumimyrskystä polttavaan kuumuuteen, äärimmäisestä ilmankosteudesta myrskytuuleen
  • Fordin edistyksellisen testikeskuksen ansiosta kuljettajat voivat olla varmoja autojen kestävyydestä myös olosuhteissa, joita löytyy Saharasta, Siperiasta ja Alppien korkeimmilta huipuilta
  • Ford investoi laitokseen yli 70 miljoonaa euroa Saksassa. Sitä kuvataan “insinöörin päiväuneksi” ja se on yhtä aikaa sekä kylmin että kuumin paikka Euroopassa, samoin myös Länsi-Euroopan korkein kohta

Ilma väreilee kuin aavikolla, ja vain muutamien metrien päässä on niin kylmää, että siellä voi rakentaa lumiukon. Seuraavassa huoneessa puhaltaa kategoria viiden tasoinen hurrikaani. Tervetuloa “säätehtaaseen”.

Fordin uusi huippumoderni ympäristötestikeskus tuo maailman kaikki säät yhden katon alle, joten insinöörien on mahdollista testata tulevat automallit – pienestä KA+ -mallista suurimpaan kaksitonniseen Ford Transitiin – kaikkein vaativimmissa olosuhteissa haluamassaan säässä, mihin aikaan päivästä tahansa.

Alppien korkein huippu Mont Blanc, ajoneuvon ja tuulen nopeudet jopa 250 km/h asti, lumi, häikäisevä auringonpaiste ja sade – nämä olosuhteet ovat muiden muuassa vain yhden napin painalluksen päässä Euroopan kehittyneimmässä autoteollisuuden ympäristötestikeskuksessa.

Insinöörit voivat nyt viedä autot matkalle maailman ympäri aina Saharan hiekka-aavikon kuumuudesta Siperian arktiseen kylmyyteen ja Costa Rican erittäin kosteaan ilmaan jalkapallokentän kokoisella alueella.

Katso video täältä: https://youtu.be/kOYK-Kzmpo8

“Teemme laajasti erilaisia rankkoja testejä, minkä ansiosta Ford-kuljettajat voivat olla varmoja, että heidän autonsa toimii, asuivatpa he millä ilmastovyöhykkeellä tahansa. ” sanoi Joe Bakaj, Vice president, Product Development, Ford of Europe. “Siirtyminen tämän rakennuksen neljään eri kulmaan on kuin matkustaisi maailman neljään erilaiseen kolkkaan. Ja insinöörimme voivat tehdä tämän kellon ympäri, joka päivä kehittääkseen luokkansa parhaita autoja.”

70 miljoonan euron investoinnin ansiosta testikeskus voi tarjota autoteollisuuden ensimmäisen tuulitunnelin, joka voi simuloida olosuhteita 5 200 metrin korkeudessa, eli yhtä korkealla kuin Mount Everestin pohjoinen perusleiri. Se on myös ensimmäinen laitos, jossa näin monta erilaista sääolosuhdetta voidaan simuloida saman katon alla. Rakennuksen kaksi huonetta voi jäähdyttää jopa -40 celsiusasteeseen ja lämmittää 55 celsiusasteen lämpötilaan, ja lisäksi laitoksessa voidaan muodostaa 95 prosentin ilmankosteus. Nämä ääriolosuhteet tekevät Kölnissä Saksassa sijaitsevasta Fordin John Andrews Product Development Centeristä kuumimman, kylmimmän ja kosteimman paikan Euroopassa sekä Länsi-Euroopan korkeimman pisteen.

Testikeskus on nyt täysin toiminnassa, ja insinöörit voivat työskennellä siellä jopa kymmenen auton kanssa yhtäaikaisesti. Autoista testataan mukavuutta, turvallisuutta ja kestävyyttä samoin kuin sähkölaitteiden suoritusta, jarruja, ilmastointia, peräkärryn vetämistä, matkustamon lämmitystä ja liikenneruuhkatilanteita. Insinöörit analysoivat tuulen vaikutusta korin ulkoisiin osiin suurella vauhdilla ajettaessa, tarkistavat jämäkkyyttä sateessa ja lumella ja tutkivat tuulilasin sulamisnopeutta eri lämpötiloissa.

“Ympäristötestikeskus on Euroopan Fordille huomattava investointi, ja se auttaa yritystä kehittämään autoja globaaleille markkinoille, totesi Bakaj.

Kaikki Fordin ajoneuvot testataan laitoksessa, jossa on kolme tuulitunnelia, korkean paikan laboratorio mukaan lukien, ja neljä testihuonetta, joiden lämpötilaa kontrolloidaan. Näistä yhtä käytetään ilmankosteustestaukseen.

  • Tuulitunnelia 1 käytetään kuuma- ja kylmätestaukseen. Tunnelissa on 28 spottivaloa, joissa on 4 000 watin polttimot. Nämä auttavat simuloimaan voimakkaita auringonsäteitä, minkä ansiosta insinöörit voivat tarkistaa, kuinka nopeasti matkustamon voi viilentää. Tässä tunnelissa voidaan myös arvioida, miten eri ajonopeudet, lämpötila ja ilmankosteustaso vaikuttavat lämmityksen ja ilmastoinnin äänenvoimakkuuteen auton sisätilassa.
  • Tuulitunnelia 2 käytetään myös kuuma- ja kylmätestaukseen. Tässä tunnelissa insinöörit voivat luoda lumi- ja sadeolosuhteet ja tarkkailla niiden vaikutusta näkyvyyteen, moottorin käynnistykseen ja matkustamon lämpenemisnopeuteen.
  • Tuulitunneli 3 on korkeuslaboratorio, jossa insinöörit voivat testata autoja jopa 120 km/h tuulennopeudessa ja 5 200 metrin korkeudessa. Korkean paikan kylmäkäynnistykset ja kestävyystestit takaavat, etteivät auton nesteet riko putkia korkean paineen alla. Maailmanlaajuisesti yli puolet Fordin autoista myydään alueille, joiden tiet ovat yli 1 000 metrin korkeudessa.

“Pystymme näkemään, miten tuulilasinpyyhkijät toimivat arktisissa lämpötiloissa, miten moottori toimii äärimmäisessä kylmyydessä tai kuumuudessa ja jopa kuinka paljon lunta putoaa kuljettajan päälle oven avauksessa. Tämä on insinöörin unelma”, sanoi Michale Steup, project manager, Environmental Test Centre, Ford of Europe.

Laitos vaatii kaikkiaan 11 megawattia sähköä, mikä vastaa pienen 2 400 asuakkaan kunnan sähköntarvetta. Käytettävä sähkö tulee täysin uudistuvista ja ympäristöystävällisistä lähteistä. RheinEnergien tuottama sähkö on peräisin sertifioiduista lähteistä Skandinaviasta ja kattaa täysin Fordin laitoksen sähkönsaantitarpeen.

Uraauurtava testikeskus on lisäys Fordin testilaitoksiin, joihin kuuluu myös Lommelin testirata Belgiassa. Siellä sijaitsee testirata, jossa testataan ajo-ominaisuuksia kuoppaisella tiellä, sivutuulessa sekä reiteillä, joissa on suolavettä ja mutaa.



Uutiset